Karpaltunnel Syndrom

På undersiden af håndleddet findes et bredt senebånd, der holder bøjesenerne på plads gennem deres vej fra underarmen ud til fingrene. Sammen med knoglerne i håndroden danner dette senebånd en tunnel, der kaldes Karpaltunnelen.

Herigennem løber de 9 bøjesener samt medianusnerven (en af de tre store nerver i underarmen og hånden). Medianus nerven forsyner flere muskler i underarmen samt hånd og indeholder nervetråde, der giver følesans i tommel-, pege-, lange samt ringfingeren. Ved Karpaltunnel Syndrom opstår der pladsmangel i Karpaltunnelen, oftest grundet vævsirritation, hvorved medianusnerven kommer i klemme. Dette medfører symptomer i nervens forsyningsområde, altså i hånden og de fingre den forsyner.

Symptomerne på Karpaltunnel Syndrom er smerter samt prikkende og sovende fornemmelse hyppigst i lange-, og pegefingeren. Der kan ses nedsat kraft og svind af tommelfinger muskulaturen. Desuden ses ofte nedsat følelse på fingrespidserne, hvilket gør det vanskeligt at håndtere finmotorikken. Symptomerne forværres ofte om natten eller når armen holdes i ro.

Manuel behandling af det berørte område vil nedsætte trykket på nerven og tape vil kunne bruges til at aflaste samt støtte området. Stabiliserende øvelser vil hjælpe til at mobilisere nerven.

Det er vigtigt at få grundigt undersøgt, om der ved Karpaltunnel Syndrom er tale om afklemning af nerven fra andre steder i kroppen – som f.eks. i nakken eller skulderen – således at fysioterapeuten kan tilrettelægge den optimale behandling.