Smerter i ryggen

Rygsmerter er meget normalt blandt den danske befolkning. 35% af alle danskere vil have oplevet, at have smerter i ryggen årligt, ifølge Statens Institut for Folkesundhed. Rygsmerterne kan opstå pludseligt (akutte smerter) eller være konstante over en længere periode (kroniske smerter).

Faktisk er rygsmerter så hyppigt forekommende i Danmark, at det i faglige munde kaldes en folkesygdom og WHO (World Health Organisation) beskriver da også rygsmerter, som Danmarks største sygdomsbyrde.

Smerter i ryggen dækker over et vidtrækkende begreb. Ved smerter i ryggen kan der være tale om ustabilitet eller spændinger i muskler omkring rygsøjlen, hold i ryggen til deciderede prolapser. Overordnet set kan rygsmerter opdeles i fire kategorier: akutte eller langsomt udviklende smerter samt muskulære eller discugene smerter.

Smerter i ryggen har ofte enslydende symptomer, mens smerten kan variere i intensiteten, hvilket har indflydelse på hverdagen for patienterne. Heldigvis kan langt de fleste blive symptomfrie ved egen hjælp og øvelser indenfor kort tid, og der findes gode behandlingsmuligheder, hvis smerterne fortsætter. Det er essentielt i behandlingen af smerter i ryggen, at diagnosticere den rette sammenhæng mellem de overlappende symptomer.

Behandling hos en fysioterapeut består ofte af flere elementer alt efter diagnosen og patientens behov. Der kan være tale om mobilisering, træning, øvelser, vejledning om ergonomi i hverdagen eller forskellige former for smertebehandling.

I klinikken anvender vi følgende redskaber i behandlingen:

Manuelle teknikker (såsom massage og håndgreb)

Øvelser og træning

McKenzie undersøgelses- og behandlingsprincipper

Mulligan metoden

Kinesiotape

Læs mere om de mest almindelige årsager til smerter i ryggen:

Facetled-syndrom

Myoser