Rygsmerter

Årsagerne til lændesmerter er mange.

Den største gruppe af rygsmerter skyldes, at noget i ryggen ikke fungerer, som det skal.

Det vil sige, at muskler og led giver smerter, fordi der er ubalancer, stivhed og svaghed.

Mulige årsager til dette kan f.eks. være tunge løft, en forkert bevægelse eller uhensigtsmæssige bevægelser over tid.

Også manglende brug, dvs. en inaktiv livsstil, disponerer for smerter.

En anden årsag kan skyldes diskusprolaps eller slidgigt, og igen en tredje og mindre gruppe af rygsmerter kan skyldes brud, infektioner eller kræft.

Hvorfor behandle rygsmerter?

Graden af lændesmerter kan variere fra en irriterende baggrundsømhed eller træthedsfornemmelse til voldsomme smerter, hvor man næsten ikke kan bevæge sig eller finde hvile. Smerter i den nederste del af ryggen kan også stråle ud i benene. Man skelner derfor generelt imellem to typer af lændesmerter, nemlig lændesmerter med eller uden udstråling til benene.

Lændesmerter uden udstråling er lokaliserede lokalt i lænden, hvorimod lændesmerter med udstråling forårsager smerter i lænd, baller og lår og hos nogen symptomer helt ned til fod og tæer. Symptomer i benene skyldes som regel irritation af led, diskus og/eller muskler i lænd og bækkenregionen eller påvirkning af iskiasnerven. Er nervevævet påvirket, tager det ofte længere tid at komme sig.

Hvordan foregår behandlingen?

Gennem en grundig Fysioterapeutisk undersøgelse vurderes hvilke strukturer, der ikke fungerer optimalt og der laves en behandlingsplan i samarbejde med patienten. Har du haft symptomer i lang tid, eller har du haft gentagne episoder af lændesmerter, vil der i de allerfleste tilfælde være behov for at træning.

Hos Brørup Fysioterapi og Træning tilbyder vi individuel træning eller træning på små hold i vores egen træningssal. Vi tilbyder effektive ryg forløb samt en udvidet lænderyg undersøgelse (ULRUS).

Forløbet

G.L.A:D forløbet består af:

• Individuel undersøgelse af fysioterapeut *
  • Individuel instruktion i øvelser *
  • Teoretisk undervisning på hold (2 lektioner)*
  • Holdtræning 2 gange ugentlig i 6 uger
  • Afsluttende tests og opfølgning*

* Obligatorisk for at kunne deltage i https://www.glaid.dk artrose skolen

Træningen foregår på hold med 8-10 deltagere.

G.L.A:D forløbet koster ca. kr. 2.200,-

Vi tilbyder også After G.L.A:D for tidligere G.L.A:D deltagere.
Træning 1 gang ugentlig.

En kæmpe gevinst

Gigtforeningens direktør Lene Witte helt enig i, at øget fokus på træning er vejen frem for mange patienter med slidgigt.

» Mange mennesker døjer helt unødvendigt med smerter og kan ikke varetage fuldstændig almindelige funktioner i hverdagen, og en del kan heller ikke varetage et job. Der er behov for, at fokus rykker sig fra operationer og medicin til at blive mere koncentreret om træning «, siger Lene Witte og forklarer, at alene ordet ’slidgigt’ er med til at bremse udviklingen.

» Når folk får den diagnose, så tror de instinktivt, at deres led er slidt, og de skal skåne det og holde sig i ro. Men leddet har faktisk brug for at blive brugt «, siger hun, der af samme årsag foretrækker at bruge betegnelsen ’artrose’ i stedet for ’slidgigt’.

Lene Witte understreger, at det er meget glædeligt, at resultaterne fra GLA:D viser, at mange mennesker helt kan stoppe med at tage smertestillende gigtpræparater, hvis de laver øvelser, der er specifikt rettet mod patienter med slidgigt.